Snappet
Op obs Wonderwijs werken wij in de groepen 5 t/m 8 op een chromebook met Snappet 3.0. Snappet wordt ingezet bij de vakken taal, rekenen, spelling, woordenschat en automatiseren.
Naast de verwerking van de aangeboden leerstof krijgen de leerlingen oefenstof op hun eigen niveau.
Na de instructie van de leerkracht laat Snappet de kinderen de verwerkingsstof maken op het eigen niveau en geeft daarna meer mogelijkheden tot (in)oefening. Door een directe verwerking van de leerstof ontvangt de leerling zelf direct feedback en is er voor de leerkracht direct een foutenanalyse zichtbaar. De voortgang van de leerlingen kan op deze manier nauwkeuriger worden gevolgd. Deze informatie is voor de leerkracht tijdens de verwerking direct zichtbaar waardoor de leerkracht gerichtere ondersteuning kan bieden. Ook werkt de leerling aan eigen leerdoelen via het werkpakket. Doordat de leerlingen hun eigen doelen uitkiezen, verhoogt dit het eigenaarschap van de kinderen waardoor ze zich meer verantwoordelijk voelen voor de eigen ontwikkeling.
Het verwerken met Snappet betreft geen verandering in onderwijsaanbod wat betreft de verschillende methoden, maar slechts een verandering in verwerking van de leerstof. Via Snappet verdienen de leerlingen sterren, aangepast aan hun niveau voor de goede antwoorden. Dit motiveert om meer werk te maken.
Ook heeft het verwerken van de leerstof op een tablet voor kinderen met een ernstig leesprobleem of dyslexie het voordeel dat de tablet ook kan voorlezen; zo worden de leerlingen ook auditief ondersteund.
Voor de leerkrachten biedt het werken met Snappet grote voordelen: het gemaakte werk komt in overzichten te staan, zodat de leerkracht in één oogopslag ziet waar extra ondersteuning voor een leerling nodig is of waar juist extra uitdaging op zijn plaats is. Op deze manier kan nog meer maatwerk worden geboden.
Meer informatie over Snappet is terug te vinden op de site van Snappet: www.snappet.org.
Naast de verwerking van de aangeboden leerstof krijgen de leerlingen oefenstof op hun eigen niveau.
Na de instructie van de leerkracht laat Snappet de kinderen de verwerkingsstof maken op het eigen niveau en geeft daarna meer mogelijkheden tot (in)oefening. Door een directe verwerking van de leerstof ontvangt de leerling zelf direct feedback en is er voor de leerkracht direct een foutenanalyse zichtbaar. De voortgang van de leerlingen kan op deze manier nauwkeuriger worden gevolgd. Deze informatie is voor de leerkracht tijdens de verwerking direct zichtbaar waardoor de leerkracht gerichtere ondersteuning kan bieden. Ook werkt de leerling aan eigen leerdoelen via het werkpakket. Doordat de leerlingen hun eigen doelen uitkiezen, verhoogt dit het eigenaarschap van de kinderen waardoor ze zich meer verantwoordelijk voelen voor de eigen ontwikkeling.
Het verwerken met Snappet betreft geen verandering in onderwijsaanbod wat betreft de verschillende methoden, maar slechts een verandering in verwerking van de leerstof. Via Snappet verdienen de leerlingen sterren, aangepast aan hun niveau voor de goede antwoorden. Dit motiveert om meer werk te maken.
Ook heeft het verwerken van de leerstof op een tablet voor kinderen met een ernstig leesprobleem of dyslexie het voordeel dat de tablet ook kan voorlezen; zo worden de leerlingen ook auditief ondersteund.
Voor de leerkrachten biedt het werken met Snappet grote voordelen: het gemaakte werk komt in overzichten te staan, zodat de leerkracht in één oogopslag ziet waar extra ondersteuning voor een leerling nodig is of waar juist extra uitdaging op zijn plaats is. Op deze manier kan nog meer maatwerk worden geboden.
Meer informatie over Snappet is terug te vinden op de site van Snappet: www.snappet.org.